참고자료

[기감] 5.1.2. 아스다/월마트 Products/Projects








5.1.2. 아스다/월마트 Products/Projects










제품 / 프로젝트

1) 상점

아스다는 3가지 종류의 점포를 가지고 있다 :

- 42,000평방 피트의 평균 판매공간을 갖고 있는 표준형
- 합병 이후 개발된 새로워진 아스다-월마트 슈퍼센터
- 신선한 식품 위주의 아스다프레쉬

비록 비식품 매장의 성장에 균형을 맞춰 잘 변경하면서 이에 힘을 쏟고 있지만, 아스다 매출의 69%를 현재 식료품 매장이 차지하고 있다. 아스다는 6개의 자사 브랜드인 아스다 스마트프라이스, 아스다, 굿포유!, 아스다 오가닉, 아스다 엑스트라 스페셜 및 모아더키드로 판매하고 있다.

슈퍼마켓 소매부분에서 비식품 부분은 가장 빠르게 성장하고 있는데 매년 15%씩 성장하고 있다.

조지 패션은 1990년 하이 스트리트 매장의 넥스트체인의 설립자인 조지 데이비스에 의해 시작되었다. 5개 매장에서 이 상표로 10억파운드 매출을 올리는기업으로 성장했다. 아스다는 지금 영국 최대 의류 소매업체로서 막스앤스펜서를 제치고 있다.  

아스다는 이미 5개의 조지만을 위한 매장을 운영하고 있다. 2004년 가을, 이 회사는 월솔에서 비식품 제품만 판매하는 시범 매장을 열 예정이다. 이 가게는 아스다리빙이라고 불릴 것이고, 아스다의 최대 규모 매장에서 구입할 수 있는 모든 비식품 제품을 판매할 예정이다.  

대부분의 상점은 또한 주유소를 겸할 것인데, 아스다는 자사의 휘발유의 저렴한 가격을 매우 자랑스럽게 생각하고 있다.

아스다의 전문사업 부문에는 약국, 안경점, 보석, 사진 부문이 포함되어 있다. 2000년, 아스다는 드럭스토어 체인업체 얼라이언스 유니켐社로 부터 1억 파운드에 모스약국을 사들여 점포내 약국을 얻게 됐다. 2004년 아스다는 83개의 구내약국을 운영하고 있으며 최근 라이센스법이 변경되면서 향후 5년간 추가로 80개의 약국을 더 열 수 있을 것으로 추산하고 있다. 이 새로운 법규는 지역사회와 병원 약국에 대해 잠재적으로 타격을 줄 것이라는 비판을 받고 있다.  

대부분의 아스다매장은 이제 ‘자격있는 사람들에게 무료 NHS 눈검사를 제공하는’ 안경사를 고용하고 있다. 2002년 아스다는 또한 일반의보다 더 낮은 가격에 독감예방주사를 제공하기 시작했다.

아스다는 2004년 말까지 20개의 슈퍼센터를 더 열 계획을 가지고 있다. ‘우리는 매년 적어도 10-12개의 신규 매장 오픈을 목표로 하고 있으며, 우리가 예측 가능한 미래에 연간 신규 소매 매장공간이 50만 평방 피트를 초과하길 희망하고 있다.’

www.sprawl-busters.com/caseagainstsprawl.html의 한 기사에 따르면 ‘월마트가 ‘원스톱 쇼핑’이라고 말할 때는, 당신은 정말 글자 그대로 알아야 한다. 이들 대기업은 당신과 내가 가게될 유일한 쇼핑 장소가 되길 원한다. 그것은 소매 유통업의 테네시 어니 포드 이론으로 “당신의 영혼은 이 회사매장에 빚지고 있다”는 것이다. 이런 맥락에서 아스다가 ‘지역 사회에 원스톱 쇼핑을 제공하기 위한 노력의 한 부분으로서’ 매장내 사제 도입 계획을 발표했을 때, 아마도 약간의 편집증을 느낄 수 밖에 없을 것이다.

1) Stores

Asda has three types of store:

Standard, with an average selling space of 42,000 sq ft.
Asda-Wal-Mart supercentres, which have been developed/renewed since the merger.
Asda Fresh stores which focus on a fresh food range.

Sixty percent of Asda’s sales are currently in grocery items, although it intends to build on the growth of non-food products in store, which may well change this balance. Asda sells six own-brand labels: Asda Smartprice, Asda, Good for You!, Asda Organic, Asda Extra Special and More for Kids.

Non-food is the fastest growing area of supermarket retail, with a 15% year on year growth.[1]

The George fashion range was launched in 1990 by George Davis, founder of the Next chain of high street stores. From five outlets, the label has grown into a £1 billion business. Asda has now overtaken Marks and Spencer as the UK’s biggest clothing retailer.[2]

Asda already operates five George-only stores. In autumn 2004 the company will open a pilot store selling non-food products only in Walsall. The store will be called Asda Living and will sell all the non-food products available in Asda’s largest stores.[3]

Many stores also have petrol stations; Asda is very proud of the low cost of its petrol.

Asda’s speciality businesses division includes pharmacies, opticians, jewellery and photo departments. Asda acquired an in-house pharmacy through buying Moss Pharmacies from Alliance UniChem for £100m in 2000. In 2004 Asda operated 83 instore pharmacies, and estimates it can open another 80 in the next five years as licensing laws have recently been changed. The new rules have been criticised for their potentially damaging effects on community and hospital pharmacies.[4]

Many Asda stores now have opticians, who provide ‘free NHS eye tests for those who are eligible’. In 2002 Asda also started offering flu jabs at lower rates than GPs.[5]

Asda has plans to open 20 Supercentres before the end of 2004.
‘We aim to open at least 10-12 new stores per year and we hope to create in excess of half a million square feet of new retail floor space per annum for the foreseeable future’.[6]

According to an article on www.sprawl-busters.com/caseagainstsprawl.html:
‘When Wal-Mart says ‘one stop shopping’, you should read that statement very literally. These big corporations want to be the ONLY place you and I shop. It’s the Tennessee Ernie Ford theory of retailing: “You will owe your soul to the Company store.”’
In this light, it is perhaps worth feeling a little bit paranoid when Asda announces that it is planning to introduce in-store priests – as ‘part of our efforts to provide the local community with a one-stop shop.’[7]

2) 미디어

2004년 9월 아스다는 아스다와 다양한 공급 업체의 광고를 내부 디지털 TV를 통해 시험방송을 시작했다. 이 실험방송은 웸블리와 욕의 자사 매장에서 실시하고 있다. 각 분야별 독점 계약한 공급 업체로는 네슬레, 코카콜라, 프록터&갬블 등이 포함되어 있다. 이 실험방송은 아스다의 미디어센터를 관리 운영하고 있는 미디어사인 퍼블리시스의 자회사인 마켓포워드에 의해 운영되고 있다.

이는 아스다 혼자만의 개발이 아니다. 테스코, 세인스베리와 스파 모두 같이 하는 것이다. 분명히 이 연구는 일반 TV 광고가 덜 효과적이 되면 구매 결정의 많은 부분이 내부의 더 많은 채널에 의해 만들어진다는 것을 보여주고 있다. 한 해설자에 따르면 ‘테스코TV나 아스다FM과 같은 새로운 아이디어는 고객잡지의 논리적 확장이다.’고 말했다.

프록터&갬블의 고객비즈니스 개발이사인 게리 콤브는 “구매자 마케팅 미디어는 점점 더 중요해지고 있으며, 우리는 소매업자들이 신흥매체 소유주가 되는 것을 보고 있다. 매장환경에서 소비자에게 더 많은 정보를 줄 기회로 삼고 있다.”고 말했다.

리즈에 본사가 있는 아스다 미디어 센터는 ‘객관적인 조언을 제공하는 아스다와 미디어소유자 사이에 위피한 독립기구’로 묘사되고 있다.

아스다는 ASDA@home을 통해 2003년까지 영국의 인터넷 식료품 시장의 60%를 커버할 예정이다. 그러나 아스다의 인터넷계획은 의도되었던 것은 아니다. 처음으로 1999년 6월 전자 상거래에 대해 이야기했지만, 테스코에 비해 규모도 작고 개발도 느렸다. 첫 번째 프로젝트인 ‘캡틴 밸류 매드’(valuemad.com)는 이것이 자사의 브랜드를 손상시킨다는 것을 실감하고 1년도 안돼 폐기해 버렸는데, 밸류 매드는 아스다가 최근 전략적 지분을 사들인 샵마트로 넘겼다. 아메리카 온라인과의 조인트 벤처를 통해 AOL(영국 시장에서 ‘미국’이란 단어를 피하기 위해 이름을 바꾼)의 이름으로 인터넷 서비스를 제공하고 있다.

2) Media

In September 2004 Asda started a trial of instore digital TV which will broadcast advertisements from Asda and various suppliers. The trials are taking place in its stores in Wembley and York. Suppliers, each of whom have an exclusive deal on the catergory they are in, include Nestle, Coca-Cola and Proctor + Gamble. The trial is being run by Market Forward, part of media agency Publicis which manages Asda’s media centre.[8]

Asda is not alone in this development: Tesco, Sainsbury and Spar have all dabbled. Apparently research has shown that the majority of buying decisions are made instore, and the more channels there are the less effective normal TV advertising becomes. According to one commentator: ‘New ideas like Tesco TV and Asda FM are logical extensions of customer magazines.’[9]

Procter & Gamble’s director of customer business development, Gary Coombe, says: “Shopper marketing media is becoming more and more important and we do see retailers as the emerging media owners. The reality is that in store environments you have the opportunity to talk to consumers.”[10]

Asda’s media centre, which is based near its head office in Leeds, is described as:
‘an independent body sitting between Asda and media owners, providing objective advice.’[11]

Asda planned to cover 60% of the UK internet grocery market by 2003 through asda@home. However, Asda’s internet plans have never gone quite as intended. It first talked of e-commerce in June 1999, but was slow to develop anything on a comparable scale to Tesco. Its first project, ‘Captain Value Mad’ (valuemad.com), was ditched after less than a year, when the company realised it was damaging its brand, Value Mad has since been rolled into ShopSmart, in which Asda recently took a strategic stake. Through a joint venture with America Online they distribute disks for internet service provider AOL (renamed for the UK market to avoid the word ‘America’).

3) 주택

2004년 9월 그로서의 한 보도에 따르면 ‘재개발 계획의 일환으로 사회적 주택을 포함시키는 지방 의회의 압력에 대한 대응으로 슈퍼마켓이 주택 시장을 향한 강한 움직임을 계획하고 있다.’

아스다, 테스코와 세인스버리 모두는 ‘저렴한’ 주택을 포함한 주택 계획에 새 점포에 대한 허가권을 얻으려는 계획을 하고 있다고 말했다. 아스다는 도싯주 풀시에 58,000 평방 피트의 매장과 64개의 사회주택 아파트 및 98개의 ‘수변 아파트’를 – 아마도 전혀 저렴하지 않은 – 포함하는 ‘수변 계획’에 3,000만 파운드를 투자하고 있다.

3) Housing

According to a report on the Grocer in September 2004:
‘Supermarkets are planning to make strong moves into the housing market as a response to increasing pressure from local councils for the inclusion of social housing as part of redevelopment schemes.’

Asda, Tesco and Sainsburys are all said to be planning housing schemes including ‘affordable’ housing in return for planning permission for new stores. Asda has invested £30 million into a ‘waterside scheme’ in Poole in Dorset, including a 58000 square foot store, 64 social housing flats and 98 ‘waterside apartments’ – which will presumably not be so affordable.[12]

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References

1 http://www.grocertoday.co.uk/gra_article.aspx?articleid=75849&wordstohighlight=asda
2 http://www.guardian.co.uk/business/story/0,,1288594,00.html
3 http://www.grocertoday.co.uk/gra_article.aspx?articleid=75218&wordstohighlight=asda
4 http://www.grocertoday.co.uk/gra_article.aspx?articleid=75623&wordstohighlight=asda
5 www.asda.co.uk, click on ‘customer service’ then ‘optical information’; also www.just-food.com/news_detail.asp?art=51817, www.just-food.com/news_detail.asp?art=52164
6 www.asda.co.uk/
7 Daily Record, 13/6/02
8 http://www.grocertoday.co.uk/gra_article.aspx?articleid=76031&wordstohighlight=asda
9 http://www.grocertoday.co.uk/gra_article.aspx?articleid=76058&wordstohighlight=asda
10 Ibid.
11 Ibid., http://www.thegrocer.co.uk/gra_article.aspx?articleid=76059&wordstohighlight=asda+publicis+digital
12 http://www.grocertoday.co.uk/grt_article.aspx?articleid=76480, http://business.timesonline.co.uk/article/0,,8209-1281444,00.html


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