참고자료

[기감] 5.2.2. What Is The Countryside Alliance, Exactly?

5.2.2. What Is The Countryside Alliance, Exactly?

5.2.2. 정확히 농촌연맹은 무엇인가?

공식적으로 농촌연맹은 세 그룹으로 이루어져 – 영국 필드스포츠협회, 농촌운동과 농촌사업그룹 – 있지만, “농촌연합”과 함께 연간보고서에 나타난 이 단체의 이름은 “영국 필드스포츠협회 투자회사”로, 이들의 관계는 그리 평등한 조건은 아닌 것처럼 보인다.

실제로, 농촌운동과 농촌사업그룹은 단지 필드스포츠를 지원하기 위해 만들어 진 것이다. CPHA를 위한 브리핑 준비자료에는, 농촌비즈니스그룹이 처음에는 컨츄리스포츠사업그룹이었는데 불과 몇 주 후에 이름이 변경된 것이다. 이 단체는 미국 태생의 기업 변호사 에릭 베텔하임에 의해 필드스포츠를 보호하기 위해 모금을 목표로 만들어 진 것이다.

베텔하임은 영국과 미국에서 법률 사무소를 할 자격이 있으며, 농촌연맹 동료인 존 잭슨을 고용하고 있는 미스콘드레야의 컨설턴트로 있다. 미스콘드레야 웹사이트에 올린 베텔하임의 간략한 연역에 따르면, 그는 금융 기관의 규제, 파생상품, 관리기금, 국가간 거래, 상업 분쟁 중재, 벤처 및 자본개발 전문이라고 한다. 그는 산업 콘퍼런스에서 자주 연설하고, 40여개의 스왑, 선물 및 상품 제품을 다루는 3개의 텍스트 편집의 주요 저자이며 출판자이지만, 진심으로 그는 시골 가난한 사람들에 대해 우려하고 있는 것으로 보이지는 않는다. 그의 기금모금 접근방식은 실패한 것 같다. 농촌기업그룹은 자신들의 연간 매출의 일정 비율을 기부받으려면 피의 스포츠를 중단하라고 위협하는 기업들뿐만 아니라, 자발적인 국가부과게임비(연어 한마리당 1파운드, 조류는 27펜스)에 대해 설득하는 것이 목표이다. 하지만 농촌기업그룹은 그들의 모금 목표를 줄여야 했다. 아마도 몇몇 영국의 부자들이 중소기업과 개인으로부터 돈을 보호하려고 간청하는 아이러니는 이런 돈을 쓰지않으려는 사람들에 의해 잃어버리게 되었다.

농촌운동은 아마도 1995년 11월에 피의 스포츠 이외에 농촌 문제에 대한 캠페인 그룹으로 설립되었다. 데이빗 스틸경이 1대 회장이었고, 그의 노력에 93,752 파운드를 받았다. 그의 사냥에 대한 입장이 혼합되어 있었다.

“만약 내가 여론조사에 응해 사냥에 대한 찬반 칸을 채워야 한다면, 나는 반대한다고 대답할 수도 있지만 그게 요점이 아니다. 요점은 다른사람들이 내가 참여하기를 원하는 활동에 반대표를 던질 때 나는 하원에서 내가 개인적으로 참여하길 원치않는 활동을 금지하고자 하는데 투표한다는 것이다.”

예를 들어 낚시.

농촌운동에서 다른 선도적인 면은 사냥에 더 직접적으로 선호한다. 처음 두 창립 회의에는 런던이브닝스탠더드의 편집장(날카로운 사냔꾼 겸 낚시꾼이며, 게임보호협회 부사회장)인 맥스 헤이스팅스, 사냥과환경보존영국협회와 게임보호협회 회장이며, 웨스트 민스터 공작, 사냥과환경보존영국협회와 게임보호협회 사장인 얼 필과, 농촌사업그룹회장이며 총기소유자인 휴 반 쿠쳄이 참석하였다. 또한 농촌운동이사회에는 Tenison OBE기사인 영국필드스포츠협회 CEO 로빈 핸베리와 사냥과환경보존영국협회 CEO인 존 스위프트도 포함되어 있다.

이 운동에 대한 영국필드스포츠협회와 농촌사업그룹의 가장 확실한 영향력은 기금에서 나온다. 농촌운동이 여러 개로 나뉘어져 있지만 전체를 보면 이 조직의 설립과 발전을 위해 농촌사업그룹이 55만 파운드를 제공했고 BFSS가 25만 파운드를 제공했다. 이 운동의 주요 활동은 광고 자체보다도 사람들의 이름과 주소를 그들의 데이터베이스에 수집하는 것 같이 보인다. 이는 상당히 비공식적인 방식으로 이루어져, 전국농민연합회원들의 주소가 자신들의 사전동의없이 전달되었다. 이 뿐만 아니라, 농촌운동은 그들의 데이터베이스에 사냥에 대해 반대하는 사람들이나 단지 일반적인 농촌문제에 대한 우려 때문에 합류한 사람들도 BFSS 회원으로 등록했다.

이 그룹을 보면, 하나의 패턴을 오늘날 농촌연맹에서도 계속 볼 수 있다. 초기에, 많은 실제적인 농촌지역 문제가 광범위한 지원을 받은 이익을 활용하고 있지만, 아직 조직 상위층에 피의 스포츠 매니아들이 많이 포진하고 있다는 것은 피의 스포츠 이외의 이슈에 대해서는 부차적으로 처리하고 있다는 것을 의미한다.

농촌연맹은 그들의 조직을 피의 스포츠보다 더 넓게 확장하려는 매우 심각한 시도를 하고 잇지만, 우리가 그들의 구조를 보기에는 이런 변화는 그저 겉치레뿐으로 느껴진다.

* 전화 번호  
홍보  020 7840 9220
회원 가입  01672 519490
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www.countryside-alliance.org/membership/contact.htm

이 테이블 배치는 홍보, 다음에 피의 스포츠, 그 후에 오히려 내용도 없고 때늦은 음식캠페인이 이어짐을 보여주고 있다. 겉으로는 모호하고 막연하게 피의 스포츠에 헌신하지 않는 것처럼 캠페인하면서도, 이 조직의 부서별 세부 연락처 정보는 피의 스포츠를 향해 뚜렷한 편견을 무심코 드러내고 있다. 이 웹사이트(www.countryside-alliance.org)의 어떠한 부분에서 조차도 정직한 식품 캠페인에 전념하고 있는 것같지 않다.

The Countryside Alliance is, formally, an amalgamation of three groups: the British Field Sports Society, the Countryside Movement and the Countryside Business Group, but it is the name “British Field Sports Society Investments Ltd.” which appears in the annual accounts, alongside “Countryside Alliance”[2], suggesting that the amalgamation may not have taken place on very equal terms..

Indeed, the Countryside Movement and Countryside Business Group appear only to have been formed to support field sports. According to a briefing prepared for the CPHA, the Countryside Business Group was at first called the Country Sports Business Group, but changed its name after only a few weeks[3]. It was founded by American-born corporate lawyer Eric Bettelheim with the aim of raising funds to protect field sports.

Bettelheim is qualified to practice law in both the UK and the USA, and is a consultant for Mishcon de Reya, where his Countryside Alliance chum John Jackson is also employed. According to Bettelheim’s potted biography on the Mishcon De Reya website, he specialises in the regulation of financial institutions, derivatives, managed funds, cross-border transactions, commercial disputes arbitration, venture and development capital. He is a frequent speaker at industry conferences and he is the author of over 40 publications and principal editor of three texts dealing with swaps, futures and commodity products, none of which seems to suggest that he has the concerns of the rural poor at heart[4]. His approach to fundraising seems to have been quite unsuccessful: The Countryside Business Group aimed to persuade businesses which would be threatened by the demise of bloodsports to donate a percentage of their annual turnover to the cause of defending them, as well as imposing a voluntary national game levy, for example £1 per salmon or 27 p per driven bird kept[5]. The CBG fell well short of its fundraising targets, however. Perhaps the irony of some of Britain’s richest people trying to solicit protection money from small businesses and individuals was not lost on those who did not pay up.

The Countryside Movement was founded in November 1995, supposedly as a group to campaign on rural issues other than bloodsports. Sir, now Lord, David Steel was its first chairman, and received £93752 for his efforts[6]. His position on hunting was mixed:

“If I were confronted with an opinion poll and asked to tick a box to approve or disapprove hunting, I would have to say that I disapprove,but that is not the point. The point is whether I use my vote in the House of Commons to ban an activity in which I personally do not wish to take part when others might use their votes to ban activities in which I do wish to take part.”[7]

Angling, for example[8].

Other leading lights in the Countryside Movement were more directly in favour of hunting. At the first two inaugural meetings, those present included Max Hastings, editor of the London Evening Standard (a keen shooter and angler, and Vice President of the Game Conservancy Trust)[9], Earl Peel, Chairman of the Game Conservancy Trust; the Duke of Westminster, then President of the Game Conservancy Trust and the British Association for Shooting and Conservation; and Hugh Van Cutsem, shoot owner and head of the Countryside Business Group (CBG). The Countryside Movement’s Board of Directors also included Robin Hanbury-Tenison OBE, then Chief Executive of the British Field Sports Society and John Swift, then Chief Executive of the British Association of Shooting and Conservation[10].

The most obvious influence of the BFSS and the Countryside Business Group on the Movement came from funding. Any pretence that the Countryside Movement was a separate body totally disappears with the revelation that the CBG provided £550 000 towards the set-up and development of the organisation and that the BFSS provided £250 000[11]. In addition, the Movement’s main activity, other than advertising itself, seems to have been collecting people’s names and addresses for its database. This was done in a fairly underhand manner, with National Farmers’ Union members’ addresses being passed on without their knowledge or consent. Not only that, but the Countryside Movement had registered the BFSS as a recipient of its database, even though many were no doubt against hunting and had joined up because of concern at the state of the countryside in general[12].

Looking at these groups, one can see the pattern emerging which continues today in the Countryside Alliance. Early on, it was realised that there was a lot of mileage to be gained from taking advantage of the very real problems of rural areas to get widespread support, yet the high concentration of bloodsports enthusiasts within the upper echelons of the organizations meant that issues other than bloodsports would always be sidelined.

The Countryside Alliance has made quite serious attempts to present itself as an organization which is much wider than bloodsports, but a look at its structure reminds us that the changes have been largely cosmetic. Its departments are as follows:

  Telephone
PR 020 7840 9220
Membership 01672 519490
Political 020 7840 9260
Policy 020 7840 9250
Campaign for Hunting 020 7840 9210
Foresight: Campaign for Shooting 020 7840 9235
Campaign for Falconry 020 7840 9200
Gone fishing: Countryside Alliance initiative for Angling 020 7840 9274
Country Sports & Political Hotline 07774 236101
Honest Food: Campaign for Independent Food 020 7840 9219

www.countryside-alliance.org/membership/contact.htm

The arrangement of this table is quite telling – PR, then bloodsports, then a rather feeble and belated food campaign. Its departmental contact details betray a distinct bias towards bloodsports, with the campaigns apparently not devoted to bloodsports being vague and undefined. There is not even any section of the website (www.countryside-alliance.org) devoted to the Honest Food campaign.

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References

[2] Countryside Alliance, Annual Report and Accounts 2000, p. 19-24
[3] Stewart, Ben, (Campaign for the Protection of Hunted Animals), The Countryside Alliance – a Briefing, unpublished.
[4] www.mishcon.co.uk/fir/fir_d/fir_d_peop/fir_d_peop30.htm , last viewed 22nd June 2001
[5] Stewart, Ben, op cit.
[6] Select Committee on Standards and Privileges Twelfth Report, Annex A, (Letter to the Parliamentary Commissioner for Standards from Mr Dale Campbell-Savours MP), HMSO, 10 February 1998, including excerpt from Countryside Movement Annual Report and Accounts for the year ending 31st March 1997.
[7] House of Commons Hansard Debates for 3rd March 1995, www.parliament.the-stationery-office.co.uk/pa/cm199495/cmhansrd/ 1995-03-03/Debate-3.html , last viewed on 25th June 2001.
[8] ibid
[9] Pan-MacMillan Online, www.panmacmillan.com/AV/MaxHastings.htm
[10] Say, Judy, “So What is The Countryside Movement Up To?” www.oneworld.org/tlio/research/le3say.html, last viewed 25th June 2001, “Rural Lobby Takes Aim At Theme Park Britain”, Times, 17th November 1995.
[11] Stewart, Ben, (Campaign for the Protection of Hunted Animals), The Countryside Alliance – a Briefing, unpublished.
[12] Ibid

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