참고자료

[기감] 5.4.2. 식품음료연맹 Who, where, how much?








5.4.2. 식품음료연맹 Who, where, how much?










5.4.2. 누가, 어디서, 얼마나?

식품음료연맹
6 캐서린스트리트
런던 WC2B 5JJ
020 7836 2460

1) 회사의 구조/소유

FDF는 원칙적으로 회원의 회비로 재정을 충당한다. 2003년에 회원회사들은 1백만파운드 당 2백파운드(부가세 추가)를 내고있는데, 10억 파운드를 상한으로 하고 있다. 연관 또는 제휴회원들이 재정을 추가해 주고 있다.

불행하게도 이 위원회의 자료를 보려면 천파운드에 3천파운드의 연간 비용을 내야 하기 때문에, 기업감시는 그들의 내부 비밀을 알아 낼 수가 없다.

2. Who, where, how much?

Food and Drink Federation
6 Catherine Street
London WC2B 5JJ
020 7836 2460

1) Company structure/ownership

The FDF is funded principally by member’s fees. In 2003, company membership was £200 per £1m turnover, plus VAT, capped at £1bn. There are extra charges to be an associate or affiliate member.

It costs between £1000 to £3000 per year to access committee papers so unfortunately Corporate Watch cannot spill the beans on their internal workings.

2) FDF 정책 수립

FDF 정책은 업계의 광범위한 협의를 통해 개발되고, 그들이 주관하는 위원회를 통해 그리고 전문가위원회에 의해 자문을 하고 있다. 이런 위원회들은 :

커뮤니케이션위원회. 업계 의견을 의회나, 중앙 및 지방 정부, 언론, 보건 전문가 및 학자 등 정책입안자나 여론형성자들에게 전달 촉진하고 있다.  

영국의 커뮤니케이션위원회의 핵심 과제는 ‘식품공급의 품질 및 안전성에 대한 소비자 신뢰를 높이고 이들 제품에 대한 인식과 공중 지식을 확대하기 위하여 영국의 식품과 음료의 제조기업에 대한 영향력과 이미지를 개발하는 프로그램을 고안하는 것’이다.  

식품정책및자원위원회는 분기별로 모여 업계의 관심사인 다른 주요 문제들과 무역, 공급, 자원과 연구 등을 논의하기 위해 업계 리더로 구성되어 있다. 여러 소위원회와 워킹그룹이 산하에 있다.

아웃오프홈그룹(옛 식품서비스위원회)은 회사수석대표들로 구성되어 있다. 이 위원회는 정책은 제조/유통업체에서 최종사업관계자에 까지 걸친 정책에 대한 일을 한다.

식품무역연락위원회는 기업의 수석대표로 구성되어있다. 이 위원회는 제조업체/소매업체의 관계에서 온 정책과, 흥미로운 이 산업에 대한 전례없는 인식과 경쟁정책개발에 중점을 두어 일하고 있다. 이를 지원하기 위해 두 개의 소위원회가 있는데, 공급망에 대한 문제와 함께 다른 하나는 판매촉진 문제에 대해 다루고 있다.

과학및규제업무위원회는 영국의 식품과 음료 제조업계의 상업적 이익에 영향을 주는 영국과 유럽의 과학과 규제 업무를 모니터링 평가하고 영향을 주는 일을 추구하고 있다. 이 위원회는 식품기준청과 영국연구협회와 같은 다른 주요 식품공급망의 이해를 같이하는 단체와 연결을 유지와 식품망 기술테이타 전달, 정선 성분공급, 우수제조관리기준(GMP) 등에 대해 책임을 지고 있다. 소위원회는 아래와 같다 : 농산물관리제도, 식품보관용기, 식품위생, 식품재료, 식품법, 라벨링, 영양과 잔류허용기준 및 오염물질.

환경위원회는 환경 문제와 개발이  식품음료업계의 이익에 미칠 영향이나 영향을 미칠 가능성에 대해 검토하고, 과학, 기술 또는 다른 관련 측면에서 적절하게 FDF에 의해 처리될 수 있도록 보장한다. 현재 문제는 환경 관리, 통합 오염방지 및 제어(IPPC), 포장, 지속성 및 폐기물 등이다. 현재 환경위원회가 자세한 논의에 들어간 주요한 주도저인 5개의 문제는 아래와 같다, 즉 : 배기가스배출, IPPC, 포장, 운송 및 물문제.

식품음료국립교육기구. 국가 차원에서 이 산업계의 이익개발과 전략적 교육에 대해 책임진다.

유기농식품제조자연락 그룹. 2001년에 50개의 제조업체들로 이루어진 이 그룹은 소비자의 요구에 따라 미래의 새로운 인증기준 개발을 지원할 뿐만 아니라 다른 가치있는 ‘높은 품질 기준을 보장’하는 속에서 세워졌다.(기업 범죄 절을 참조)

농산물가공산업연합(CIAA)은 브뤼셀에 본사를 둔 식품음료업계의 유럽무역협회이다. 이는 유럽 및 국제 수준에서 규제문제에 대해 업계를 대표한다. 이들은 목표를 명시적으로 유럽연합 내에서 자유무역을 증가시키는 것이라고 하고 있다. 이들은 국가의 무역연합을 대변할 뿐만 아니라, 또한 유럽에서 활동하는 카길, 코카콜라, 크래프트푸드와 유니레버 등의 거대 다국적기업들의 이익을 대변하고 있다.

CIAA는 요하네스버그에서 2002년 8월 열린 지속가능한 개발에 대한 세계 정상회의에 적극적으로 참여하여 부속 이벤트를 주최하고 ‘그들의 기업 문화와 프로세스로 지속성을 통합하고 이해할 수 있는 식품음료업계의 의지에 대한 증언을 제공’하는 유엔환경계획(UNEP)의 ‘지속가능성을 향한 지속적인 개선’이라는 보고서 발간을 후원했다.

지속성에 대한 분명한 그들의 약속은 최근 기자회견에서 2006년까지 유럽의 재활용 목표를 65%로 하는데 대한 저항으로서의 반응으로 나타났다 :

‘유럽 의회에서의 오늘 투표는 식품음료산업이 이미 포장 재활용과 예방에 관해 해온 상당한 노력에 부합하지 못했다. 65%의 재활용 목표는 환경에 별 영향이 없는 업계의 비용만 늘리는 것이다’고 유럽연합의 식품음료산업연맹인 CIAA의 사무총장인 레이몬드 데스틴이 주장했다.

2) FDF Policy formulation

FDF policies are developed through industry-wide consultation, channelled through its governing Council, and advised by specialist committees. The committees are:

Communications Committee. This promotes industry messages to decision-makers and opinion formers including Parliament, central and local government, the media, health professionals and academics.

The key task of the UK Communications Committee is ‘to devise programmes to develop the image and influence of the British food and drink manufacturing industry by widening public knowledge and recognition of its products and heightening consumer confidence in the quality and safety of the food supply.’

Food Policy and Resources Committee consists of industry leaders who meet quarterly to discuss trade, supply, resource, research and other major issues of concern to the industry. It has a number of sub-committees and working parties.

Out of Home Group (formerly Food Service Committee) consists of senior company representatives. The committee works on policy resulting from manufacturer/distributor and end operator relationships.

Grocery Trade Liaison Committee consists of senior company representatives. It works on policy resulting from manufacturer/retailer relationships and, interestingly in recognition of the unprecedented concentration in the industry, focuses on Competition Policy developments. To support its work there are two sub-committees, one dealing with supply chain and the other with sales promotion issues.

Scientific and Regulatory Affairs Committee seeks to monitor, evaluate and influence both UK and EU scientific and regulatory affairs that affect the commercial interests of the UK food and drink manufacturing industry. Its wide-ranging responsibilities include good manufacturing practice, identity-preserved ingredient supply, food chain technical data transfer and the maintenance of liaison with other major food chain interests such as the Food Standards Agency and the UK research associations. Sub-committees include: Agricultural Practices, Food Contact Materials, Food Hygiene, Food Ingredients, Food Law, Labelling, Nutrition and Residues and Contaminants.

Environment Committee Reviews environmental issues and developments that affect, or have the potential to affect, the interests of the food and drink industry and ensures that the scientific, technical or other relevant aspects are being adequately dealt with by FDF. Current issues are environmental management, integrated pollution prevention and control (IPPC), packaging, sustainability and waste. There are currently five issue-led topic groups under the Environment Committee to facilitate more detailed discussions of specific issues, namely: Air Emissions, IPPC, Packaging, Transport and Water.

Food and Drink National Training Organisation (Food and Drink NTO) Represents the strategic training and development interests of the industry at national level.

The Organic Food Manufacturers Liaison Group. This group of over 50 manufacturers was set up in 2001 to among other worthy causes ‘ensure high quality standards’ as well as support the future development of new certification standards, based on consumer needs. (See Corporate Crimes section).[6]

CIAA Delegation The Confederation des Industries Agro-Alimentaires (CIAA), based in Brussels, is the food and drink industry’s European trade association. It represents the industry on regulatory issues at an EU and international level. Its objective is explicitly to increase free trade within the European Union. As well as representing national trade federations, it also represents the interests of large transnationals operating in Europe such as Cargill, Coca-Cola, Kraft Foods and Unilever.

The CIAA took an active part in the World Summit on Sustainable Development in Johannesburg, August 2002, hosting a side event and publishing a UNEP sponsored report entitled ‘Continuous Improvement Towards Sustainability’ which ‘offers testimony to the determination of the food and drink industry to understand and integrate sustainability into its business culture and processes.’[7]

Their evident commitment to sustainability is reflected in their recent press statement resisting European recycling targets of 65% by 2006:

‘Today’s vote in the European Parliament did not take into account the considerable efforts that the food and drink industry has already made regarding the prevention and recycling of packaging. A recycling target of 65 % would lead to costs for the industry that are disproportionate to the benefits for the environment’, argues Raymond Destin, Director General of the CIAA, the Confederation of the Food and Drink Industries of the EU.[8]

3) 중요한 몇 사람들 :

ㄱ) 피터 블랙번

- FDF 회장
- 연간 매출이 90억 파운드가 넘는 세계 최대의 식품기업인 콤파스그룹의 비상임이사.
- 하스킨경을 이어, 2001년 11월부터 노던식품사의 회장 겸 비상임이사.

이전의 경력 :
- 영국네슬레의 CEO 겸 회장 인 영국. 기업감시의 네슬레의 프로필을 참조하시오.

기타 정보 :
그는 가톨릭에서 부활절을 ‘선물하는’ 축제로 보고, 가족들끼리 서로 선물하도록 했다.(2000년에 네슬레는 8,800만 파운드에 2천만개의 계란을 팔았다) 그는 개발도상국에서의 아기분유함유 성분마케팅에서 그의 역할 때문에 많은 공격을 받아왔다. 그는 ’1970년대 성분마케팅이 과도했다는 것에는 의심할 여지가 없다’고 시인하고 있지만, 1980년대 초반부터 네슬레는 세계보건기구의 모유 대용식규정을 따르고 있다고 주장했다. 그러나 이에 모순된 증거를 www.babymilkaction.org 에서 참조하시오.

피터 블랙번은 또한 2001년 구제역 위기의 책임을 지고 사퇴했다. NFU와 일을 하면서, 그는 컴브리아주와 가능한 데본주 지역에 대한 정부가 제안한 철저한 예방접종정책에서 돌아서도록 조언했다. 블랙번은 ‘열심히’ 예방접종프로그램에 대해 반대하는 로비를 하면서, 그것이 네슬레의 수출이익을 줄일 것이라고 우려했다(‘기업범죄’섹션’에서 ‘구제역위기’ 참조)

ㄴ) 실비아 제이 부인

- FDF 사무총장(2001년 1월부터)
이전에, 프랑스 기업부에 파견근무 및 영국에서의 공무원 경력, 그리고 유럽부흥개발은행에서 일한 경력이 있다. 또한 국제개발부서에서 공무원 경력도 있다.
- 파리주재 영국대사이며, 현재 외무부차관인 미쉘 제이의 부인이다.

ㄷ) 가이워커 기사작위

(이전 경력)
- 식품음료연맹 회장
- 반덴베르그식품회사 회장

ㄹ) 빌 로널드

- 식품음료연맹 부회장
- 2002년 2월에 유니크사 CEO. 유니크는 10억 파운드를 초과하는 연매출을 이루고 있는 유럽의 선도적인 편의식품사업체다. 영국에서의 주브랜드로는 세인트 아이블이 있다.

3) A few key people:

Peter Blackburn
- President of the FDF
- Non-executive director of Compass Group plc., the world’s largest foodservice company with annual revenues in excess of nine billion pounds.
- Non-Executive Director and Chair designate of Northern Food plc (as of November 2001), succeeding Lord Haskins.

Previous industry positions:
- Chair and Chief Executive of Nestlé UK. See Corporate Watch’s profile of Nestlé.

Other information:
He is a practising Catholic, and sees Easter as a ‘gifting’ festival which, he believes, is a positive thing since it helps bring families together[9] (in 2000, Nestlé sold 20 million eggs for £88 million). He has come more under attack for his role in marketing baby milk formula in the developing world. He admits ‘There is no doubt that the marketing of formulas was excessive in the 1970s’ [10] but insists that since the early 1980s Nestlé has complied with the World Health Organisation Code on Marketing of Breast Milk Substitutes. See www.babymilkaction.org for contradictory evidence.

Peter Blackburn has also come under fire for his role in the 2001 foot and mouth crisis. Working with the NFU, he helped to turn around the government’s proposed and almost-cemented vaccination policy for Cumbria and possibly part of Devon. Blackburn ‘fiercely’ lobbied against the vaccination programme, concerned that it may dent Nestlé export profits (see ‘Foot and Mouth crisis’ in ‘Corporate Crimes’ section).

Lady Sylvia Jay
- Director General of FDF (from January 2001).
- Previously, career in British civil service, including secondments to the French Ministre de la Cooperation and the Tresor, and to the European Bank for Reconstruction and Development. Also former civil servant at the Department for International Development.
- Wife of the former British Ambassador to Paris and current Foreign Office permanent undersecretary, Sir Michael Jay.

Guy Walker CBE MA [11]
(Previously-held positions)
- President of the Food and Drink Federation
- Chair of Van den Bergh Foods Ltd

Bill Ronald
- Deputy President of the Food & Drink Federation.[12]
- Chief Executive Officer of Uniq plc. as of February 2002. Uniq is a leading European convenience foods business with a turnover in excess of £1bn. Principal brand names in the UK include St Ivel.

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References

Footnotes
[6] www.epolitix.com/data/companies/images/companies/Food-and-Drink-Federation/040501.htm
[7] www.ciaa.be/uk/documents/press/press
[8] www.ciaa.be/uk/documents/press/press03-09-02
[9] The Guardian, April 21, 2001
[10] The Guardian, April 21, 2001
[11] M2 PRESSWIRE April 30, 1997
[12] The Regulatory News Service, February 14, 2002

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